O lekturi i drugim demonima
Crte i kružići
Jezik služi da bismo se
razumeli, njegova osnovna funkcija jeste komunikativna. Da bi vas neko razumeo,
potrebno je da umete da se valjano izrazite – tako da onome kome je vaš usmeni
ili pismeni govor namenjen bude jasno šta ste hteli da saopštite. A kako to
postići ako se smanjuje mogućnost razvijanja jezika?
Najnovije pravopisno pravilo jeste da pravopisna
pravila i nisu toliko važna. Smislio Goranče posle pet krigli piva? Ne,
Ministarstvo prosvete pri zdravoj pameti. Prema preporuci za ocenjivanje
testova, na maloj maturi učenicima će biti priznati i oni odgovori koji su
pravopisno netačni. Dakle, ako je tačan
odgovor na postavljeno pitanje „vladika Danilo“, nevažno je da li piše „vladika
danilo“ ili „Vladika Danilo“ ili „Vladika danilo“, važno je samo da je vladika
i da je Danilo. Obrazloženje: oblasti znanja ocenjuju se posebno, a pravopis je
posebna oblast i nije u prvom planu (nego vladika Danilo). Zašto sad to i
otkuda to? Nemamo pojma. Šta se time
dobija i ko time dobija? Naravno, ništa i niko. Pa opet, još jedno ništa i niko
zadobija privilegovanu socijalnu formu, u ovom slučaju formu institucionalne preporuke.
Prema dobrom, starom, ozbiljno sastavljenom i jedinom rečniku srpskohrvatskog
jezika Matice srpske (a čija se dobra, ozbiljna i neophodna nova verzija neće
skoro pojaviti u Srbiji), reč preporuka znači „povoljna ocena o svojstvima
čega, sa željom da se takva ocena prihvati“. Preporuka ministarstva nije nimalo
povoljna i nadam se da im se želja neće ispuniti.
Ipak, i nad besmislenim ima besmislenije. Objašnjenje
koje stiže iz Centra za ispite u Zavodu za vrednovanje kvaliteta obrazovanja i vaspitanja, a koje bi trebalo da nas uveri da je ipak sve redu, glasi
ovako: većina zadataka biće takva da se zaokružuju, podvlače ili linijom
povezuju tačni odgovori, pa neće biti prilike da đaci u njima prave pravopisne
i gramatičke greške.
To vam je isto kao kad
prevodilac bez dovoljno znanja ali s dobro razvijenim oportunim instiktima, ne ume
da prevede neku rečenicu, pa predloži da se ona jednostavno izbaci.
Rešenje problema je,
dakle, smanjiti prilike za greške. U tom smislu, potpuno ukidanje testova deluje
kao univerzalna deus ex machina, najbolji način da se jednom zasvagda sve prilike
za grešku u potpunosti ukinu. Ali, smanjite priliku za grešku i smanjićete
priliku za tačnost. Jer to što đaci samo zaokružuju, spajaju ili podvlače, nije
ništa dobro i ništa dobro ne donosi. To je gore od svih Vladika i svih danila
zajedno, to navikavanje da se znanje izražava isključivo geometrijski. Posle
osam godina školovanja, deci će biti dovoljno da, što se tiče pismenosti,
upotrebe znanje iz prvog razreda osnovne škole – pisanje crta i kružića u
sveskama na široke i uske linije. Golem napredak. Dajem hiljadu kružića za
jednu grešku!
Jezik služi da bismo se
razumeli, njegova osnovna funkcija jeste komunikativna. Da bi vas neko razumeo,
potrebno je da umete da se valjano izrazite – tako da onome kome je vaš usmeni
ili pismeni govor namenjen bude jasno šta ste hteli da saopštite. A kako to
postići ako se smanjuje mogućnost razvijanja jezika? Dolaze mi master radovi na
lekturu, seminarski radovi. Njihovi autori proveli su najmanje 16 godina u
školi (osnovna, srednja, fakultet). Rođeni su osamdesetih. Uglavnom ne znaju
ništa o pravopisu i gramatici. Ali ono šta je najgore: ne znaju da napišu to
što žele da kažu. Ništa se živo ne razume. I ne govorim o tome da im je stil
loš, da bi mogao biti bolji. Kažem da teško uspevaju da napišu najobičniju
rečenicu i da im je još teže da je spoje s drugim rečenicama u jednostavan iskaz.
A to što ne znaju kako da pišu, znači da ne znaju ni šta pišu. Gotovo sam
ubeđena da to ima veze s crtama i kružićima.
Nadvijen nad pristiglim
tekstovima, jedan izvrstan urednik ne prestaje da govori: sve se vidi u jeziku.
Tačno, jezik otkriva i ko ste i šta ste i koliko znate, bolje od imena,
funkcije ili imovinskog stanja. Za deset godina, deca s ove male mature pisaće
svoje radove. Sačuvani da sada ne pogreše, biće u najmanju ruku jezički tupavci.
Obični nomadi u potrazi za novcem koji će znati da zaokruže da pristaju na sve.
Ljubica Pupezin
Нема коментара:
Постави коментар